Vrijwel iedere ondernemer heeft er weleens mee te maken gekregen: klanten die te laat of niet hun facturen betalen. Als je een zzp’er bent, kan dit behoorlijk vervelend zijn. Want, zorgen dat wanbetalers toch betalen kan een flinke klus zijn. Als jij hier ook last van hebt, zul je een keuze moeten maken: zelf achter je geld aangaan, of een incassobureau inschakelen. Dit artikel geeft je enkele van de voordelen en punten om op te letten.

Zelf blijven proberen je geld te innen

Een incasso bureau inschakelen is niet altijd nodig. Er zijn altijd dingen die je kunt doen om zelf je geld te krijgen. De vraag is alleen hoe lang je dit blijft doen en hoe goed je er in bent. Bedenk altijd van tevoren hoe de relatie met je debiteur eruit ziet. Zitten jullie professioneel in een goede relatie? Dan is de kans al een stuk groter dat je na één of meerdere betalingsherinneringen je geld op je rekening ziet verschijnen.

Wat zijn de voordelen?

Wil je geen incassobureau inschakelen en besluit je zelf achter je geld aan te gaan? Dan zul je eerst je debiteur een betalingsherinnering sturen. Officieel heeft de debiteur dan 14 dagen om hierop te reageren. Als hier geen reactie op komt, kun je of via een brief nog een keer een betalingsherinnering sturen of telefonisch contact opnemen met de klant. Wat is er aan de hand? Is de debiteur vergeten om te betalen of speelt er iets anders? Het grote voordeel is dat je een persoonlijke relatie met je klant onderhoudt. Jouw prettige manier van communiceren helpt de relatie goed te houden, maar kan ook nadelig zijn. Lees verder welk nadeel dit heeft.

Op welke punten moet je goed letten

Het zelf oplossen heeft veel nadelen ten opzichte van een incassobureau inschakelen. Het is bijvoorbeeld intensief om continu contact op te moeten nemen met je klant, en het gesprek zal waarschijnlijk niet erg positief zijn. Als je een ondernemer bent, kun je deze tijd veel beter in iets anders steken. Ook zal het lang kunnen duren voor je klant betaalt, omdat er minder druk staat op het betalen van de rekening. Jij hebt er geen ervaring mee, terwijl een incassobureau een bewezen strategie ontwikkeld kan hebben hiervoor.

Een incassobureau inschakelen: snel, discreet en klantvriendelijk

Als je klant een brief van een incassobureau op de deurmat krijgt, zal de debiteur eerder geneigd zijn om te betalen. Een incassobureau inhuren is namelijk de eerste officiële stap in het innen van schulden. Een wanbetaler zal meer druk voelen, omdat een deurwaarder of rechtszaak al helemaal vervelend zou zijn. Bij een incassobureau inschakelen, kun je rekenen op een professionele afhandeling van je openstaande facturen. Ook gaan incassobureaus op een discrete en professionele manier met je klanten om, waardoor de relatie met je klant niet beschadigd raakt. Het kan dus beter werken om deze negatieve gesprekken aan een kundige professional over te laten in plaats van dit zelf doen. Een debiteur ziet ook meteen dat er met jou niet te sollen valt, en dat jij je administratie goed op orde hebt.